Post (1) in this series can be found HERE.
Follow sequence thereafter via "NEWER POST" button (extreme bottom left of each post).
Meaning as the mode of being of all that is created 1
This universal
character of referring and expressing, which is proper to our
entire created cosmos, stamps created reality as meaning, in accordance with its dependent non-self-sufficient
nature. Meaning is the being of all that has been created and the nature even of our
selfhood. It has a religious root and
a divine origin.
Now philosophy should
furnish us with a theoretical insight into the inter-modal coherence of all the
aspects of the temporal world. Philosophy should make us aware, that this
coherence is a coherence of meaning that
refers to a totality. We have been fitted into this coherence of meaning
with all our modal functions, which include both the so-called
"natural" and the so-called "spiritual" [ie "normative" (FMF)]. Philosophy must
direct the theoretical view of totality over our cosmos and, within the limits
of its possibility, answer the question, "Wie alles sich zum Ganzen
webt". ["How everything weaves itself into the whole" (FMF)]
Philosophical thought
in its proper character, never to be disregarded with impunity, is theoretical
thought directed to the totality of
meaning of our temporal cosmos. These single introductory theses contain in
themselves the entire complex of problems involved in a discussion of the
possibility of genuine philosophy.
Philosophical thinking is
an actual activity; and only at the expense of this very actuality (and then
merely in a theoretic concept) can it be abstracted from the thinking self.
This
abstraction from the actual, entire ego that thinks may be necessary for
formulating the concept of philosophical thought. But even in this act of
conceptual determination it is the self
that is actually doing the work. That ego is actually operating not merely in
its thought, but in all the functions in which it expresses
itself within the coherence of our temporal world.
There is no single
modal aspect of our cosmos in which I do not actually function. I have an
actual function in the modal aspect of number, in space, in movement, in
physical energy, in organic life, in psychical feeling, in logical thought, in
historical development, in language, in social intercourse with my fellowmen,
in economic valuation, in aesthetic contemplation or production, in the
juridical sphere, in morality and in faith. In this whole system of
modal functions of meaning, it is I who remain the central point of reference
and the deeper unity above all modal diversity of the different aspects of my
temporal existence.
(1) Translator's note: In the original Dutch
text this heading reads: "De zin
is het zijn van alle creatuurlijk zijnde". "Het zijn van het
zijnde" has no more an equivalent in English than MARTIN HEIDEGGER'S
"das Sein des Seienden," which is its German equivalent. W. Y.
[William S. Young]
Dr J. Glenn Friesen's Dooyeweerd Glossary
HERE
Free download of entire "New Critique of Theoretical Thought"
De zin als zijnswijze van alle creatuurlijk zijnde.
Dit
universeele heen-wijzende en uitdrukkende karakter van heel onzen
geschapen kosmos, stempelt de creatuurlijke werkelijkheid naar hare
afhankelijke onzelfgenoegzame
zijnswijze als zin. De zin is het zijn van alle creatuurlijk
zijnde, de
zijnswijze ook van onze zelfheid, en is van religieuzen
wortel en van goddelijken oorsprong.
De
wijsbegeerte nu behoort ons theoretisch inzicht te verschaffen in den wereldsamenhang,
als een, naar een totaliteit heenwijzenden,
zin-samenhang, waarin
wij met al onze functies, zoowel de zgn. natuur- als de zgn. geestesfuncties,
gevoegd zijn. Zij moet den theoretischen blik der totaliteit over onzen kosmos
richtenen binnen de grenzen harer mogelijkheid antwoord geven op de vraag ‘Wie alles sich zum
Ganzen webt’.
Het
wijsgeerig denken in zijn eigenlijk, nimmer straffeloos te miskennen, karakter
is: op de zin-totaliteit van onzen
kosmos gericht, theoretisch denken.
Deze
enkele inleidende stellingen bevatten reeds in zich de geheele problematiek van
de mogelijkheid van een wezenlijk wijsgeerig denken!
Het
wijsgeerig denken is een actueele werkzaamheid, welke slechts in het afgetrokken
begrip - ten koste harer actualiteit - valt te abstraheeren van de zelfheid, de ik-heid, die in dit denken actueel werkzaam is.
Deze
abstractie van het actueele, volle ik,
dat denkt, moge voor een begrips-omgrenzing van het wijsgeerig denken
noodwendig zijn, in die begrips-omgrenzing blijft het ik zelve actueel werkzaam. Dat ik
is niet slechts in zijn denken
actueel werkzaam, maar in alle
functies, waarin het zich binnen onzen tijdelijken wereldsamenhang uitdrukt en
er is geen enkele zin-zijde van onzen kosmos waarin ik niet actueel zou fungeeren. Ik
heb een actueele functie in den zin van het getal als eenheid, in de ruimte, in
de beweging, in het organisch leven, in het psychisch gevoel, in het logisch
denken, in de historische ontwikkeling, in de taal, in den omgang met mijn
mede-menschen, in de economische waardeering, in de aesthetische beschouwing of
werkzaamheid, in het rechtsleven, in de moraal, in het geloof. In dit geheele
samenstel van kosmische zin-functies ben ik
actueel werkzaam,
in samenhang met andere ikken.
Free download of entire "De Wijsbegeerte der Wetsidee"